söndag 13 december 2009

Varför så tyst i bloggosfären?

Tidningen Dagen skriver att Egypten bygger en mur mot Gaza. I vanligt fall, om det hade varit Israel som hade gjort samma sak, hade man hittat en fantastisk lista över bloggar som förfasar sig över ett sådant murbygge - men nu är det tyst. Varför då? Jag törs satsa min högra stjärthalva på att de bloggare som allra mest kritiserar Israels säkerhetsbarriär inte alls tar upp detta. Ni kan själva följa utvecklingen på denna blogg, som enligt mig nog är den mest fientligt inställda. Någon mer insatt kanske kan tipsa mig om jag har fel.

En annan sak - nu när jag ändå är inne på ämnet. Från vänsterhåll brukar man alltid vara blixtsnabb med att kolla upp alla möjliga företag som har med Israel att göra. Om det dessutom är ett företag som på något vis har en anknytning till "mur"-byggandet - t. ex ett företag som tillverkar bevakningskameror eller någonting annat - så är det STORA rubriker i stil med: "DET HÄR FÖRETAGETS PRODUKTER KAN VI INTE KÖPA! FÖRETAGET STÖDJER EN OCKUPATIONSMAKT..."

En fråga: När skyddsbarriären byggdes, användes VOLVO-traktorer. Varför ska vi inte bojkotta VOLVO?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar